Konference: Dějiny ve vzdělávacích a paměťových institucích

13. 8. 2025  •  publikoval(a): Kateřina Nimrichtrová  •  rubrika: Archív - akce, Nezařazené @en

6. 10. 2025 | 10 – 17 hodin | gotický sál Staré radnice | konference

Jak dnes učit (nejen) o středověku? Zajímá ještě někoho husitství? Jaké poselství a poučení si můžeme odnést z našich vlastních dějin? To jsou otázky, kterými se zabývá každý pedagog, který to s výchovou a vzděláváním myslí vážně.

Učitelé dějepisu ze středních i základních škol, muzejní lektoři a pedagogové, odborníci na didaktiku dějepisu jistě mnohokrát stáli před problémem, jak přiblížit historii svým žákům, studentům, návštěvníkům a posluchačům. Tím spíš, jedná-li se o minulost vzdálenou, jako je v našem případě český pozdní středověk a jeho nejdramatičtější kapitola – husitství.

Dějepis nebývá ve škole oblíbeným předmětem, důvodem není však jen zkostnatělý přístup některých vyučujících, ale i zažitá klišé, strach z přemíry faktů a letopočtů podávaných bez širších souvislostí a především nedostatečná prezentace významu takového poznání pro naši současnost. Jen kontextuální pohled na naši minulosti nám umožní lepší pochopení dnešních aktuálních otázek. Dějepis může poskytnout mnoho užitečných znalostí nejen o minulosti, ale také o lidské povaze, o vývoji a směřování naší civilizace. Otázkou ale zůstává, jak to uchopit, když dnešní publikum touží po zážitku, zábavě a dobrodružství a pozornost udrží jen několik vzácných minut. Máme možnost skloubit prezentaci známých faktů s kritickým rozborem pramenů a událostí a zároveň vzbudit či udržet zájem publika?

Kromě toho jde o pochopení našeho vztahu k vlastním dějinám obecně. Nakolik nás vlastně zajímají a proč bychom se o ně my sami měli zajímat. K diskusi nad těmito tématy zveme kolegyně a kolegy ze vzdělávacích institucí, z muzeí a galerií, ale také nezávislé lektory a tvůrce výukových materiálů. Konference nabídne prostor všem, které baví vyprávět o dějinách a kteří cítí odpovědnost za smysluplné vzdělávání.

Kapacita naplněna, na konferenci se již nelze přihlásit on-line.

PROGRAM

9:00 – 10:00 PREZENCE

10:00 Zahájení konference, přivítání účastníků

10:15 – 11:15

1. blok: Společenský rámec vzdělávání v historii

Prof. PhDr. Michal Stehlík, Ph.D.: Dějiny a paměť mezi školou a celoživotní učením

Mgr. Kateřina Tomešková, Ph.D.: Na cestě k aktivnímu poznávání minulosti

Mgr. Kateřina Savara Roušavá: Dějepis zaměřený na porozumění aneb Jak učit minulost, která formuje přítomnost, na příkladu fenoménu husitství”

11:15 – 12:00 Diskuse k 1. bloku

12:00 – 13:00 oběd

13:00 – 14:00

2. blok:  Každodenní praxe výuky v paměťových a vzdělávacích institucích I.

PhDr. Barbora Jiřincová, Ph.D.: Jak učit o středověké každodennosti. Co je skutečně důležité pochopit?

ThDr. Martin Chadima, Th.D.: Středověké myšlení v kontextu a v gymnaziální výuce

Mgr. Iva Vachková, Ph.D.: Možnosti badatelské práce  na příkladu expozice Praha Karla IV.

14:00 – 14:45 Diskuse ke 2. bloku

14:45 – 15:00 Coffee Break

15:00 – 16:00

3. blok:  Každodenní praxe výuky v paměťových a vzdělávacích institucích II.

Mgr. Kateřina Nimrichtrová: Mission: Impossible aneb Učení v muzeu nebo učení muzeem?

Mgr. Věra Vichrová: Dějepis (nejen pozdního středověku) prožitkem

Doc. Kamil Činátl, Ph.D.: Jak současní žáci přemýšlejí o středověku?

16:00- 16:45 Diskuse k 3. bloku

16:45 Závěr a ukončení konference

ANOTACE:

Prof. PhDr. Michal Stehlík, Ph.D.:Dějiny a paměť mezi školou a celoživotní učením
Autor se zabývá moderními a soudobými dějinami nejen na akademické půdě, ale také z hlediska jejich role ve veřejném prostoru. Příspěvek se zaměří na společenskou situaci, její proměny v posledních dekádách a vliv na vnímání dějin. Vedle toho se zaměří také na vztah dějin a paměti právě vzhledem k moderním a soudobým dějinám a ve vztahu ke škole i celoživotnímu vzdělávání.

Mgr. Kateřina Tomešková, Ph.D.: Na cestě k aktivnímu poznávání minulosti
Autorka příspěvku se v úvodní části zabývá zprostředkováním vhledu do problematiky kontextuálního poznání minulosti a moderní historiografie, kdy se jí oporou stává vlastní výuková praxe na VŠ. Jádro tvoří prezentace vybraných podnětů směřujících k hlubšímu zamyšlení nad aktuálním vzdělávacím obsahem dějepisu vymezeným v novém RVP ZV a nabídkou vhodného klíče k jeho novému pojetí. Závěr příspěvku je věnován otázce možného zařazení „husitství“ do výuky jako klíčového tématu při žádoucí aktivizaci žáků, jejíž položení publiku má vést k otevření široké diskuse.

Mgr. Kateřina Savara Roušavá:„Dějepis zaměřený na porozumění“ aneb Jak učit minulost, která formuje přítomnost na příkladu fenoménu husitství”  
Přednáška představuje husitství jako modelové téma pro výuku dějepisu v souladu s aktuálními kurikulárními změnami, které kladou důraz na porozumění historickým souvislostem, práci s prameny, kritické myšlení a propojení dějin s dnešní společností. Ukáže, jak lze husitské hnutí využít k rozvoji historické empatie, občanských kompetencí a citlivosti k duchovním hodnotám. Zvláštní pozornost bude věnována možnostem spolupráce škol s paměťovými institucemi a využití veřejného prostoru jako místa historického poznání. Přednáška nabídne konkrétní metodické inspirace pro pedagogy i muzejníky, kteří se podílejí na formování historického vědomí mladé generace.

PhDr. Barbora Jiřincová, Ph.D.: Jak učit o středověké každodennosti. Co je skutečně důležité pochopit?
Příspěvek se věnuje otázce středověké každodennosti ve výuce dějepisu. Zaměřuje se na předávání poznatků o zásadních věcech, které ovlivňovaly lidský život nejen ve středověku a jsou pro dnešní
generace stále méně pochopitelné. V kontextu pozdního středověku by to bylo: závislost na zemědělské produkci a jak ji ovlivňovalo měnící se klima, dlouhodobé důsledky morové epidemie, vysoká úmrtnost dětí a žen u porodu, mentalita vstříc krizi a společenskému rozkladu a další.

ThDr. Martin Chadima, Th.D.: Středověké myšlení v kontextu a v gymnaziální výuce
Fenomén výuky filozofického, případně teologického myšlení nabízí specifické možnosti rozvíjet u studentů zájem o samu historii. Předpokladem úspěšného zapojení žáků a studentů do výuky spočívá nejenom v oblasti dostatečných hodinových dotací, ale především ve způsobu, jakým pedagog zpřítomňuje historické a filozofické kontexty té či oné osobnosti, toho či onoho období. Jakým způsobem tedy vést výuku? Které z historických či teologických témat upřednostnit? Jaké jsou další perspektivy objasňování historie a historického myšlení v době postmoderní a postfaktické?

Mgr. Iva Vachková, Ph.D.: Možnosti badatelské práce  na příkladu expozice Praha Karla IV.
Příspěvek shrne možnosti interpretace sbírkových předmětů s pomocí jejich replik a modelů v lektorských programech zaměřených na různé věkové skupiny žáků základních a středních škol. Připomene potenciál sbírkových předmětů v expozici a práci s nimi zařadí do kontextu badatelských  dovedností v rámci systému historické gramotnosti, z něhož vychází princip výuky dějepisu v nových RVP pro základní vzdělávání.

Mgr: Kateřina Nimrichtrová: Mission Impossible aneb Učení v muzeu nebo učení muzeem?
Jaký je rozdíl mezi učení v muzeu a učení muzeem? Jak naplno využít potenciál sbírkových předmětů, jejich replik a vzdělávací funkce samotné expozice? Jaká jsou očekávání učitelů, kteří objednávají svoje žáky na muzejní edukační programy a do jaké míry lze a je žádoucí tuto poptávku plnit? S jakými úskalími se muzejní pedagog potýká a na jaké limity naráží u samotných žáků? Název Mission impossible naráží na často nereálnou ambici důstojně se podílet na rozvíjení historické gramotnosti, učit v souvislostech a využívat muzejní artefakty, a to vše hlavně hravě a zážitkově. 

Mgr. Věra Vichrová: Dějepis (nejen pozdního středověku) prožitkem
Důraz na aktivní prožití dané kapitoly z historie. Ne suchá fakta, ale konkrétní příběhy lidí a míst, emoce. Dějiny každodennosti, autentické pomůcky v běžných hodinách Začít spolu – výuka v tzv. „centrech“. Využití moderních technologií, zapojení AI. Problémy dnešních žáků.

Doc. Kamil Činátl, Ph.D.: Jak současní žáci přemýšlejí o středověku?
Historik a didaktik dějepisu Kamil Činátl (FFUK) představí na základě uživatelských dat z digitální aplikace pro práci s prameny ve výuce HistoryLab, jak současní žáci a studenti uvažují
o středověkých dějinách.

Parkování a stravování v Táboře ZDE.